

Wyzwania dla instytucji szkolnictwa wyższego w Polsce. Sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju
16 grudnia, 2024, 15:00 - 17:00
| FreeProgram
Prowadzenie: dr Jędrzej Siciński
Wprowadzenie
dr hab. Sylwia Mrozowska, prof. UG
Dyrektor Centrum Zrównoważonego Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego
Pomiar wpływu społecznego instytucji szkolnictwa wyższego – podejścia, metody i wyzwania
dr Justyna Berniak Woźny
Wystąpienie omawia rolę uczelni wyższych w kształtowaniu wartości społecznej oraz wyzwania związane z jej pomiarem. Przedstawione zostaną kluczowe metodologie, w tym podejście Integrated Social Value (ISV), łączące analizy jakościowe i ilościowe oraz wykorzystujące wskaźniki do wyceny efektów działań uczelni. Omówiony zostanie proces identyfikacji interesariuszy, zmiennych wartości oraz metodologia obliczania wartości społecznej, obejmującej efekty ekonomiczne, społeczne i akademickie. Wskazane zostaną główne źródła wartości społecznej, a także znaczenie zaangażowania interesariuszy. Zwrócona zostanie uwaga na wyzwania, takie jak brak standardów, trudności w kwantyfikacji niematerialnych efektów i konieczność powiązania wskaźników z celami strategicznymi.
Biogram:
dr Justyna Berniak-Woźny (Uniwersytet SWPS, Wydział Interdyscyplinarny w Krakowie) – doktor nauk społecznych Leeds Metropolitan University. Dyplom MBA Oxford Brookes University. Specjalizuje się w problematyce społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR)/zrównoważonego rozwoju i ESG oraz zarządzania projektami i procesami biznesowymi. Autorka wielu krajowych i zagranicznych publikacji naukowych oraz szkoleń w tych obszarach. Certyfikowany trener biznesu oraz akredytowany tutor. Certyfikowany Project Manager (PMP, Agile PM Practitioner) z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu projektami w obszarze zielonej i cyfrowej transformacji.
Raportowanie SDGs przez uczelnie – trzy filary rozwoju i organizacyjna zmiana
dr Małgorzata Gosek
Wystąpienie omawia aspekt raportowania zrównoważonego rozwoju przez uczelnie w świetle zmian zachodzących w środowisku biznesowym związanych z Dyrektywą CSRD.
Na początku przedstawiona zostanie koncepcja Granic Planetarnych i aktualne diagnozy stanu klimatu i środowiska. Na tym tle osadzona zostanie koncepcja zrównoważonego rozwoju i 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs) jako drogi do rozwiązania kryzysu klimatycznego i środowiskowego. Podkreślona zostanie specyfika systemów złożonych, jakimi są środowisko naturalne i SDGs oraz konsekwencje z tego wynikające. Zaproponowane zostanie podejście do realizacji i raportowania SDGs przez uczelnie w kontekście trzech filarów rozwoju uczelni: kształcenia, badań i relacji z otoczeniem, z uwzględnieniem także zmiany organizacyjnej, która powinna temu towarzyszy. Wskazane zostaną dobre praktyki krajowe i zagraniczne w tym obszarze.
Biogram:
dr Małgorzata Gosek (Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie) – doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o komunikacji społecznej i mediach, matematyk, adiunkt w Instytucie Analiz Edukacji i prorektorka ds. innowacji i zrównoważonego rozwoju Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania. Łączy doświadczenie zawodowe z biznesu, edukacji i organizacji pozarządowych. Zainteresowania badawcze skupia w obszarze edukacji medialnej oraz cyfrowej i zielonej transformacji
Raportowanie zrównoważonego rozwoju – siła napędowa zielonej transformacji w instytucjach sektora publicznego
Kamil Dzięgielewski, Deloitte
Wystąpienie omawia praktyczny proces wdrażania raportowania zrównoważonego rozwoju w instytucjach publicznych, w tym przez uczelnie.
Zaprezentowane zostanie, w jaki sposób – na bazie doświadczeń sektora prywatnego – instytucje publiczne już teraz podchodzą do raportowania ESG oraz jaki wpływ na sektor mogą mieć zarówno obecne na rynku, jak i pojawiające się standardy raportowania. W szczególności omówiony zostanie pierwszy dedykowany sektorowi publicznemu, właśnie opublikowany do konsultacji, standard Międzynarodowej Rady Standardów Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSASB). Przedstawione zostanie, w jaki sposób raportowanie ESG może przyczyniać się do całościowej „zielonej transformacji” organizacji, poprzez ustrukturyzowanie wewnętrznych procesów oraz efektywne zarządzanie danymi ESG. Omówione zostaną także najważniejsze kroki, od których instytucja powinna rozpocząć swoją drogę do opublikowania pierwszego raportu zrównoważonego rozwoju.
Biogram:
Kamil Dzięgielewski (Deloitte, Zespół ds. Zrównoważonego Rozwoju Sektora Publicznego) – Menedżer, specjalizujący się w doradztwie dla instytucji międzynarodowych, w tym unijnych, a także rządowych oraz samorządowych w obszarze raportowania ESG oraz wewnętrznej zielonej transformacji instytucji. Jest częścią międzynarodowego zespołu Deloitte, który standaryzuje globalne metodyki i ofertę Deloitte w tych obszarach. Z branżą doradztwa dla sektora publicznego związany jest od ponad 8 lat. Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Certyfikowany Project Manager (Agile PM Practitioner) oraz audytor systemów zarządzania środowiskowego (ISO 14001).
Dyskusja
Podsumowanie
dr hab. inż. Piotr Sliż, prof. UG
Katedra Zachowań Organizacyjnych, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego