Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej we współpracy z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego opublikowało „Katalog case studies w kreowaniu rozwiązań dla zrównoważonej przyszłości szkolnictwa wyższego”. W publikacji zostały zaprezentowane dobre praktyki między innymi z Uniwersytetu Gdańskiego.
Case study, które prezentuje Uniwersytet Gdański dotyczy włączenia perspektywy płci do treści badawczych.
„W ramach realizowanego w Uniwersytecie Gdańskim projektu EUHoryzont 2020 Modifying Institutions by Developing Gender EqualityPlans (MINDtheGEPs) podejmowanych było i jest wiele działań mających na celu realizację założeń polityki równości płci w uczelni, określonych w Planie wdrażania polityki równości płci w Uniwersytecie Gdańskim. Działania równościowe na lata 2022–2023.” – czytamy w katalogu.
Jednym z działań projektu jest przyznawanie nagród za najwyżej ocenioną pracę magisterską i rozprawę doktorską włączającą aspekt płci do badań w ramach konkursu „Włączam płeć do badań”
W katalogu szczegółowo opisano realizację i przebieg kolejnych edycji konkursu: „Po raz pierwszy przyznano nagrody w 2022 r. We wrześniu 2022 r. ogłoszono nabór kandydatek i kandydatów do pierwszej edycji konkursu. O nagrodę mogły ubiegać się osoby, którym nadano tytuł magistra lub stopień doktora w Uniwersytecie Gdańskim w latach 2021–2022. W 2023 r. formuła konkursu została poszerzona i można było zgłaszać prace magisterskie i doktorskie oddzielnie z dwóch obszarów: nauk społecznych i humanistycznych oraz nauk ścisłych i przyrodniczych. W efekcie jury przyznało dwie nagrody za prace magisterskie (po jednej z każdego obszaru) i dwie za prace doktorskie (po jednej z każdego obszaru). Nagrody przyznane w każdej z kategorii w roku 2023 wynosiły odpowiednio 2000 zł za prace magisterskie i 3000 zł za prace doktorskie. […] W 2023 r. do konkursu zgłoszono dwanaście prac z pięciu wydziałów uczelni: Wydziału Nauk Społecznych, Wydziału Filologicznego, Wydziału Zarządzania, Wydziału Biologii oraz Międzyuczelnianego Wydziału Biotechnologii. Członkowie i członkinie komisji z uznaniem wyrażali się o wszystkich zgłoszonych pracach. O ostatecznym wyniku konkursu „Włączam płeć do badań” zadecydowała innowacyjność podejmowanych badań i konsekwentne włączanie do nich perspektywy płci. Laureatów i laureatki wyłoniła komisja konkursowa w składzie: prof. dr hab. Krzysztof Bielawski (przewodniczący Komisji), prof. dr hab. Grzegorz Węgrzyn, dr hab. Natasza Kosakowska-Berezecka prof. UG, dr hab. Joanna Kruczalak- Jankowska prof. UG, dr Magdalena Żadkowska, mgr Marta Dziedzic (sekretarz Komisji).”
Autorzy podkreślają, że realizacja praktyki jest elementem edukacyjnym, promowanym w ramach seminariów dyplomowych magisterskich, a także w ramach przygotowania prac doktorskich. Dodatkowo w ramach kursu oferowanego osobom studiującym w szkołach doktorskich pt. „Równość i równowaga w projektach badawczych” studenci i studentki mają możliwość pracy nad swoimi zagadnieniami badawczymi, tworząc projekty prac naukowych.
Pełen opis praktyki można przeczytać na stronach 35-37 Katalogu.