Już pod koniec lat. 60. XX wieku, Barbara Ward, brytyjska ekonomistka, pisarka i dziennikarka, wzywała zachodnie rządy do podzielenia się dobrobytem z resztą świata. Używając frazy: „zrównoważony rozwój”, najprawdopodobniej jako pierwsza, chciała ująć w jednym terminie pogląd, że rozwój społeczno-ekonomiczny i ochrona środowiska powinny być wdrażane łącznie.
dr Beata Czechowska-Derkacz, koordynatorka projektu SUMED na Uniwersytecie Gdańskim, dziennikarka, naukowczyni i nauczycielka akademicka w Instytucie Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UG
Do agendy politycznej termin ten wszedł w 1987 r. w raporcie „Nasza Wspólna Przyszłość” (Our Common Future), opublikowanym przez Światową Komisję ds. Środowiska i Rozwoju (tzw. Raport Brundtlanda). Od tego czasu minęło ponad pół wieku, pojawiło się mnóstwo naukowych definicji i gorący spór: kto jest odpowiedzialny za dalszą degradację naszego środowiska?, Czy pojedyncze działania mają sens? Z punktu widzenia nauczyciela akademickiego wyzwaniem jest także to, że pod terminem zrównoważony rozwój zdecydowana większość osób rozumie przede wszystkim ochronę środowiska. Aspekty społeczne, takie jak dobrostan, etyka zawodowa, sprawiedliwość społeczna, solidarność międzyludzka, walka z wykluczeniem, inkluzywność, są pomijane.
Na Uniwersytecie Gdańskim kształcimy młodych ludzi na niemal dziewięćdziesięciu kierunkach studiów, w tym przyszłych dziennikarzy, fotoreporterów i specjalistów PR. Jak ich nauczyć wdrażania tej idei w życiu zawodowym, co zrobić, aby byli jej świadomymi propagatorami? Jak prowadzić dyskusję, aby zrównoważony rozwój nie stał się wyświechtanym hasłem, używanym przez światowych gigantów dla zwiększania zysków?
Te wątpliwości i konstatacje stały się przyczynkiem do powstania idei projektu SUMED (Sustainable multidimensional media contents), który jest realizowany na naszej uczelni w ramach Programu Erasmus+ wraz z partnerami: liderem projektu INNOCAMP PL, Uniwersytetem w Turku, Uniwersytetem Maltańskim i Politechniką w Walencji. Głównym celem projektu jest propagowanie zrównoważonego rozwoju w sektorze szkolnictwa wyższego poprzez organizowanie warsztatów dla nauczycieli i studentów oraz stworzenie wspólnego środowiska edukacyjnego (pilotażowych zajęć) dla nauczycieli z czterech europejskich uniwersytetów – partnerów projektu.
Chcemy z naszą ideą wychodzić szerzej. Główni beneficjenci projektu – studenci, także przyszli dziennikarze, PRowcy, producenci filmowi, żyjący w multimedialnym środowisku cyfrowym, to pokolenie „Z”, które do kwestii środowiskowych i związanych z dobrostanem człowieka podchodzi poważnie. Czasem rewolucyjnie, poprzez organizowanie protestów i akcji społecznych. Współpraca z Centrum Zrównoważonego Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, instytucją, która spaja działania w tym obszarze na naszej uczelni, otworzyła znakomitą możliwość rozmowy z tym pokoleniem. Przyjrzenia się, jak wprowadzają i rozumieją ideę zrównoważonego rozwoju w codziennym życiu? Jakie wyzwania podejmują? Ile muszą poświęcić, aby z konsumentów stać się odpowiedzialnymi prosumentami?
Nowa strona, SDG generation, jest dedykowana właśnie temu pokoleniu. Teksty na stronę powstały w czasie zajęć prowadzonych na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna w Instytucie Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UG w ramach projektu SUMED. To jednak przestrzeń dla nas wszystkich, abyśmy tworzyli wspólną platformę do rozmowy w ewolucyjnym, nie rewolucyjnym duchu. Nie mamy gotowych recept, więcej jest pytań i odpowiedzi, dlatego porozmawiajmy, po prostu. Zapraszamy do współpracy i dyskusji.
Przeczytaj: SDG GENERATION – Zuzanna Staniszewska: Ostatni „krzyk” mody. Nim będzie za późno
Projekt Zrównoważone wielowymiarowe treści medialne – „SUMED”
Dofinansowane w ramach programu ERASMUS+
Akcja kluczowa nr KA220-HED – Współpraca partnerska w szkolnictwie wyższym w ramach umowy o dofinansowanie nr– 2022-1- PL01-KA220-HED-000089133

