Centrum Zrównoważonego Rozwoju UG zorganizowało 9 stycznia 2024 r. szkolenie dla kadry kierowniczej Biblioteki Uniwersytetu Gdańskiego z zakresu raportowania realizacji celów zrównoważonego rozwoju. Inicjatywa to wspólny pomysł dr. hab. Arnolda Kłonczyńskiego, prof. UG, Dyrektora BUG oraz dr hab. Sylwii Mrozowskiej, prof. UG, Dyrektorki CZRUG.
Szkolenie poprowadzili: dr hab. Sylwia Mrozowska, prof. UG oraz Szymon Gronowski i Kuba Gudzinowicz z Centrum Zrównoważonego Rozwoju. Spotkanie składało się z trzech bloków. Pierwszy z nich to prezentacja założeń Agendy 2030. Przypomnijmy, 25 września 2015 roku państwa członkowskie Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęły plan ratowania świata, czyli Agendę na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030. Zawiera ona 17 celów głównych i 169 powiązanych z nimi zadań dotyczących pięciu obszarów działań: ludzie, planeta, dobrobyt, pokój i partnerstwo. Wyzwania zawarte w dokumencie ONZ, nad którymi pracuje świat do 2030 roku, obejmują m.in.: ubóstwo, głód, zdrowie, edukację, równość płci, zmiany klimatu, zrównoważony rozwój, pokój oraz sprawiedliwość społeczną.
Dr hab. Sylwia Mrozowska, prof. UG opowiedziała między innymi o webinarium „Opisywanie artykułów naukowych pod kątem SDG” autorstwa Mirosławy Prahl, Kierowniczki Oddziału Bibliografii i Bibliometrii. Celem webinarium jest wyjaśnienie, dlaczego warto dokładnie opisywać publikacje naukowe pod kątem SDG oraz jak to zrobić w bazie Scopus.
Ważnym punktem szkolenia była także prezentacja rankingów dotyczących zrównoważonego rozwoju, w których raportuje się Uniwersytet Gdański. Nasza uczelnia uzyskuje wysokie miejsca w klasyfikacji prestiżowych rankingów takich jak Times Higher Education Impact Rankings, a także QS World University Rankings oraz World University Rankings GreenMetric.
Druga część szkolenia poświęcona była raportowaniu realizacji celów zrównoważonego rozwoju na Uniwersytecie Gdańskim. Szymon Gronowski przedstawił informacje na temat narzędzia informatycznego, tak zwanego SDG na UG, przy pomocy którego wszystkie jednostki mogą opisywać własne działania dotyczące realizacji zadań przypisanych do 17 celów zrównoważonego rozwoju. Narzędzie składa się z 18 sekcji odpowiadających poszczególnym celom zrównoważonego rozwoju oraz jednej sekcji ogólnej. Każda sekcja zawiera od kilku do kilkunastu pytań szczegółowych.
Ostatni blok, który poprowadził Kuba Gudzinowicz poświęcony był przykładom dobrych praktyk z Polski i ze świata oraz roli bibliotek w realizacji celów zrównoważonego rozwoju. Warto wśród nich wymienić chociażby digitalizację zasobów oraz tworzenie przyjaznych środowisku przestrzeni wewnętrznych. Ciekawym przykładem jest też biblioteka Toronto Public Library (TPL), która odegrała kluczową role w integracji uchodźców w latach 2015-2016, kiedy to Kanada przyjęła ponad 39 600 uchodźców syryjskich. Biblioteka oferowała wówczas wsparcie przed i po osiedleniu nawiązując partnerstwa z siedmioma lokalnymi stowarzyszeniami wspierającymi uchodźców. Wprowadzono między innymi karty biblioteczne bez stałego adresu oraz sesje czytelnicze w hotelach dla uchodźców.