Dynamicznie zmieniające się środowisko mediów: nowoczesne technologie, w tym sztuczna inteligencja i nowe sposoby komunikacji, stawiają pytania o aktualność metod nauczania w zawodach związanych z mediami w synergii z celami zrównoważonego rozwoju. Jest to dyskurs nie tylko o środowiskowych aspektach medialnej aktywności, ale także o etyce i kulturze pracy, modelach organizacyjnych, odpowiedzialności zawodowej, równości, integracji, inkluzywności czy wellbeingu. Jak kształcić przyszłych dziennikarzy, specjalistów public relations, media relations i w innych zawodach medialnych? Jak budować kompetencje przyszłości oraz przyjazne i odpowiedzialne środowisko medialne?

Odpowiedzią na potrzeby edukacyjne w środowisku medialnym i wyzwania cywilizacyjne związane ze zrównoważonym rozwojem jest międzynarodowy projekt SUMED – Sustainable multidimensional media contents, który integruje perspektywę zrównoważonego rozwoju z edukacją medialną poprzez rozwój programów kształcenia, kursy pilotażowe i współpracę międzysektorową. Jest to projekt dydaktyczny realizowany w ramach międzynarodowego partnerstwa, w Programie Erasmus + priorytet: Cooperation partnerships in higher education.

Partnerzy projektu to europejskie uczelnie: Uniwersytet Gdański (Polska), Turku University of Applied Sciences (Finlandia), University of Malta (Malta), Universitat Politecnics De Valencia (Hiszpania). Projekt trwał trzy lata: od 1 listopada 2022 do 31 października 2025 roku. Liderem projektu jest organizacja Innocamp Pl Spółka z o.o. (Polska), działająca w sieci Ashoka, specjalizująca się w projektach innowacji społecznych.

dr Beata Czechowska-Derkacz