16 grudnia 2024 roku odbyło się seminarium naukowe online „Wyzwania dla instytucji szkolnictwa wyższego w Polsce. Sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju” zorganizowane przez Forum Zielonych Uniwersytetów (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Uniwersytet Gdański, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej), Centrum Zrównoważonego Rozwoju UG oraz Interdyscyplinarny Zespół Badań nad ESG (Wydział Zarządzania UG, Wydział Ekonomiczny UG). Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli środowiska akademickiego, ekspertów oraz specjalistów zajmujących się tematyką ESG i zrównoważonego rozwoju.

Seminarium otworzyła dr hab. Sylwia Mrozowska, prof. UG. Dyrektorka Centrum Zrównoważonego Rozwoju UG zwróciła uwagę, że uczelnie wyższe odgrywają kluczową rolę w promowaniu zasad zrównoważonego rozwoju – Mamy szczególną odpowiedzialność wobec społeczeństwa, aby demonstrować najlepsze praktyki i wyznaczać kierunki zmian. Raportowanie ESG to nie tylko obowiązek, ale też szansa na budowanie partnerskich relacji z otoczeniem gospodarczym oraz samorządami.

Prowadzący seminarium dr Jędrzej Siciński (Wydział Zarządzania UG) zaznaczył, że kluczowym aspektem raportowania ESG jest jego jakość i precyzja – Jak nas mierzą, tak działamy. Jeśli chcemy podnosić standardy zrównoważonego rozwoju, musimy zapewnić solidne i rzetelne narzędzia pomiarowe, które pokażą rzeczywisty wpływ naszych działań.

W ramach panelu eksperckiego „Pomiar wpływu społecznego instytucji szkolnictwa wyższego – podejścia, metody i wyzwania” dr Justyna Berniak-Woźny, Prodziekan ds. Dydaktycznych Wydziału Interdyscyplinarnego w Krakowie SWPS, omówiła metodologię pomiaru wpływu społecznego uczelni, zwracając uwagę na wyzwania związane z kwantyfikacją niematerialnych efektów działalności akademickiej. Jak podkreśliła, uczelnie w Polsce mają ogromny potencjał w zakresie działań ESG, ale istnieje potrzeba opracowania dopasowanych do ich specyfiki standardów, które umożliwiają mierzenie i komunikowanie tych efektów.

Dr Małgorzata Gosek (WSIiZ) zaprezentowała perspektywę raportowania Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs) w uczelniach wyższych, podkreślając, że raportowanie to nie tylko kwestia formalna, ale również narzędzie strategiczne wspierające transformację instytucji akademickich.

Ostatnie wystąpienie należało do Kamila Dzięgielewskiego (Deloitte), który przedstawił praktyczne aspekty wdrażania raportowania zrównoważonego rozwoju w instytucjach publicznych oraz omówił nowe standardy raportowania dedykowane dla sektora akademickiego.

Dyskusja kończąca seminarium pozwoliła na wymianę doświadczeń oraz wskazanie kolejnych kroków, jakie powinny podjąć uczelnie w celu efektywnego wdrażania zasad ESG. Seminarium podkreśliło rosnące znaczenie odpowiedzialności uczelni wobec społeczeństwa oraz konieczność integracji zrównoważonego rozwoju z codziennym funkcjonowaniem instytucji akademickich.

Organizatorzy

  • Forum Zielonych Uniwersytetów: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Uniwersytet Gdański, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
  • Centrum Zrównoważonego Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego
  • Interdyscyplinarny zespół badań nad ESG (Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Wydział Ekonomiczny Uniwersytetu Gdańskiego

Komitet Naukowy

  • dr hab. Aleksandra Kowalska, prof. UMCS, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
  • dr Magdalena Markiewicz, Uniwersytet Gdański
  • dr hab. Sylwia Mrozowska, prof. UG, Uniwersytet Gdański
  • prof. dr hab. Ryszard Naskręcki, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
  • dr Marek Siemiński, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski
  • dr hab. inż. Piotr Sliż, prof. UG, Uniwersytet Gdański
  • dr hab. inż. Mirosława Witkowska – Dąbrowska, prof. UWM, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski
  • dr hab. Anna Wojewnik-Filipkowska, prof. UG, Uniwersytet Gdański

Komitet Organizacyjny

  • Renata Bylicka, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
  • Adriana Faraś-Bąk, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski
  • Szymon Gronowski, Uniwersytet Gdański
  • dr Aleksander Jagiełło, Uniwersytet Gdański
  • dr Aleksandra Koszarek-Cyra, Uniwersytet Gdański
  • dr Jędrzej Siciński, Uniwersytet Gdański