Konkurs Zielony Uniwersytet Gdański

Żywe Zielniki: Rodzime Łąki i Ziołowe Ogródki UG

Projekt realizowany w ramach konkursu Zielony Uniwersytet Gdański – edycja 2024

Żywe Zielniki: Rodzime Łąki i Ziołowe Ogródki UG

Budżet projektu

15 990,00 zł

Lokalizacja

W oparciu o konsultacje z botanikami UG, oraz z osobami zarządzającymi zielenią, na terenie Kampusu Głównego utworzono 7 „żywych zielników”: 4 spontaniczne łąki, 2 strefy ochrony kocanki piaskowej, oraz 1 ogródek permakulturowy (planowano 5 „żywych zielników”: 3 spontaniczne łąki i 2 ziołowe ogródki).

Zespół projektu

Główny wnioskodawca:

Dr inż. Anna Zadrożna, adiunkt, Zakład Antropologii Nowego Świata i Studiów Etnicznych (pomysłodawczyni projektu, zarządzanie i koordynacja działań, tworzenie treści merytorycznych, wykonanie „Rodzimych Łąk”, tablic i plakatów)

Współautorzy: 

  • Robert Dettlaff (koordynacja działań projektowych od początku trwania projektu; projekt tablic i plakatów; wykonanie „Rodzimych Łąk”; fotografia)
  • Zofia Wrosz (identyfikacja i opisy roślin; projekt i wykonanie ogródka permakulturowego)
  • Michał Depczyński (identyfikacja i opisy roślin; współtworzenie ogródka permakulturowego)
  • Konrad Nowak (identyfikacja i opisy roślin)
  • Rafał Pawłowski (rysunki roślin)
  • Dominika Konkol (quiz „jakim chwastem jesteś”)
  • Anna Mogiełka (identyfikacja i opisy roślin)
  • Bartek Łukaszewicz (identyfikacja i opisy roślin)
  • Karolina Maciejewska (wykonanie „Rodzimych Łąk”; projekt plakatów, fotografia)

Podziękowania

Serdecznie dziękujemy Pani mgr. Beacie Gibkiej i Panu inż. Danielowi Zarembie za pomoc w wyznaczaniu lokalizacji Łąk i Ogródka Permakulturowego.

Podziękowania należą się również Ogrodnikom UG: Panom Wojciechowi Rogalewskiemu, Wiaczesławowi Vlasenko, oraz Mateuszowi Bieszke, których wsparcie przy oznaczaniu terenów niekoszonych okazało się nieocenione!

Dziękujemy również Administratorce Wydziału Historycznego, Pani Bożenie Soćko za wsparcie na wszystkich etapach wykonywania projektu i Administratorce Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki, Pani Marzenie Dronszkowskiej, za pomoc i przychylność w wyznaczeniu jednej z Łąk.

Zespół Projektu

Idea i cele projektu

Celem projektu jest stworzenie „żywych zielników”: spontanicznych łąk i ziołowych ogródków, poprzez kontakt z nimi, zwiększenie wiedzy na temat roślin i ich społeczno-kulturowych biografii, utworzenie przestrzeni bioróżnorodności, oraz zwiększenie świadomości na temat strategii i praktyk zrównoważonego rozwoju, szczególnie praktyk poprzez ograniczenie działań.

Możliwość kontaktu z przyrodą, jej kontemplacja i przeżywanie jest jednym z czynników kształtujących dobrostan (well-being) ludności miejskiej, co potwierdziły liczne badania prowadzone w trakcie pandemii. Jednocześnie, rozumienie i postrzeganie natury w mieście jest subiektywne i wynika z wielu czynników takich jak choćby poczucie estetyki czy doświadczenia z dzieciństwa. Stworzenie możliwości czerpania przyjemności z natury wymaga zatem stworzenia środowisk różnorodnych, co w przypadku tego projektu przejawia się w postaci stworzenia dwóch różnych rodzajów przestrzeni: spontanicznych łąk i zaplanowanych ziołowych ogródków. Przestrzenie te zwiększą walory estetyczne i potencjał bioróżnorodności kampusu UG i pozytywnie wpłyną zarówno na dobrostan społeczności UG, jak i jej wiedzę o roślinach.

Konkurs jest realizowany w ramach projektu SEA-EU 2.0 finansowanego ze środków Erasmus+

Aktualności projektu

Trochę inaczej postrzegamy teraz teren kampusu. Dr inż Anna Zadrożna o realizacji projektu Zielony UG – Żywe Zielniki

Tradycyjny zielnik to książka z rysunkami lub zasuszonymi roślinami. Żywy zielnik ma pełnić podobną i zarazem bardziej interaktywną funkcję. Umożliwiać poznanie roślin bez potrzeby ich zrywania i suszenia – tłumaczy dr inż. Anna Zadrożna z Zakładu Antropologii Nowego Świata i Studiów Etnicznych Wydziału Historycznego UG, która jako główna wnioskodawczyni, razem z zespołem studentów oraz przy wsparciu pracowników UG zrealizowała projekt „Żywe Zielniki: Rodzime Łąki i Ziołowe Ogródki UG” w ramach Budżetu Obywatelskiego Zielony Uniwersytet Gdański.

Szymon Gronowski: Jaki jest główny cel projektu „Żywe Zielniki: Rodzime Łąki i Ziołowe Ogródki UG”? Co było inspiracją?

dr inż. Anna Zadrożna: Cel projektu jest dwojaki. Po pierwsze, ma on charakter społeczny i polega na zwiększeniu świadomości ekologicznej oraz ogólnej świadomości przestrzeni, w której żyjemy my oraz współistniejące z nami organizmy. Po drugie, projekt ma na celu stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi życia istotom innym niż ludzkie na terenie naszej uczelni.

W skrócie — chodzi o zwiększenie bioróżnorodności. Jedną z inspiracji była rosnąca w Europie i na zachodzie, także na uczelniach, tendencja nazywana „re-commoning”, czyli ponowne upodmiotowienie przestrzeni. Chodzi o traktowanie przestrzeni publicznej, często postrzeganej jako niczyja, jako naszej wspólnej odpowiedzialności. Miejsca, w którym żyją również inne istoty.

Czym są „żywe zielniki”?

Termin „żywe zielniki” został stworzony na potrzeby tego projektu. Tradycyjny zielnik, herbarium, to książka z rysunkami lub zasuszonymi roślinami. Żywy zielnik ma pełnić podobną i zarazem bardziej interaktywną funkcję — umożliwiać poznanie roślin bez potrzeby ich zrywania i suszenia. Są to wydzielone przestrzenie, na których rośliny rosną i kwitną, nie są koszone ani usuwane, co pozwala na bezpośredni kontakt: dotyk, wąchanie, smakowanie i pogłębianie wiedzy o ich właściwościach.

Kto będzie mógł korzystać z nowo zaaranżowanych przestrzeni w ramach projektu?

Wyróżniam dwie grupy beneficjentów: bezpośrednich i pośrednich. Do bezpośrednich zaliczamy użytkowników kampusu, zarówno ludzi, jak również pozostałe żyjące organizmy – przede wszystkim owady zapylające. Mamy na UG dużą populację zapylaczy, kluczowych dla przyszłości naszej planety. Dzięki ograniczeniu koszenia do jednego razu w roku owady mają stały dostęp do pożywienia.

Bezpośrednimi beneficjentami są również same rośliny: dzięki rezygnacji z koszenia w wyznaczonych miejscach mają one szansę na pełny rozwój, kwitnienie i rozsiewanie nasion. Z perspektywy estetyki niekoszone łąki mogą wywoływać różne subiektywne odczucia – dla niektórych to dziki, nieuporządkowany krajobraz, cytuję: „chwasty”, „chaszcze”. Inni zaś dostrzegają w nim nostalgię za wiejskim krajobrazem, beztroską dzieciństwa, czy pięknem natury pierwotnej.

Szerzej rozumiana społeczność akademicka korzysta z różnorodności przestrzeni: obok tradycyjnych, skoszonych trawników wpisujących się w estetykę angielskich zielonych dywanów, tworzymy tak zwane „dzikie” lub „spontaniczne’ łąki z rodzimymi gatunkami. Rośliny nie są sztucznie introdukowane – umożliwiamy rozkwit wyłącznie gatunkom naturalnie występującym na terenie kampusu. Wśród nich znajdują się również pół-chronione rośliny, na przykład kocanki piaskowe. Taki układ pozwala pogodzić potrzeby estetyczne różnych użytkowników uczelni oraz wzbogaca bioróżnorodność całego terenu.

Beneficjentami pośrednimi, choć zabrzmi to nieco idealistycznie, są wszyscy mieszkańcy i mieszkanki naszej planety i tak zwana planetarna przyszłość. Jestem głęboko przekonana, że działania w małej skali, jeśli przyczyniają się do wzrostu świadomości, mogą stać się inspiracją podobnych działań. Jest to tak zwana kropla współtworząca ocean.

Jak wyglądała praca zespołowa podczas realizacji projektu i jakie znaczenie miała współpraca między różnymi grupami uczestników?

Realizacja takiego przedsięwzięcia sprzyja współpracy interdyscyplinarnej. W projekcie uczestniczyli studenci i studentki biologii oraz antropologii – rzadkie połączenie, które zaowocowało nie tylko efektem w postaci realizacji projektu, lecz także przyjaźniami. Rok trwania projektu, to naprawdę dużo czasu – również na zacieśnianie więzi.

Dodatkowo nawiązaliśmy owocną współpracę z administracją uczelni – poznaliśmy osoby odpowiedzialne za tereny zielone, w tym ogrodników. Uświadomiliśmy sobie, jak wiele wysiłku wymaga codzienna pielęgnacja kampusowych przestrzeni. W pierwszych miesiącach projektu studenci i studentki przeprowadzili dokładną inwentaryzację flory, odkrywając gatunki roślin, o których istnieniu na terenie UG nie mieli wcześniej świadomości.. Studiując, często skupiamy się na teoretycznych rozważaniach lub odległych miejscach. Tymczasem  wiedzę o roślinach i o szeroko pojętej społecznej ekologii miasta można pogłębiać dosłownie za progiem uczelni lub domu. Myślę, że dzięki temu projektowi, trochę inaczej postrzegamy teren kampusu. To doświadczenie sprawiło, że przestrzeń UG stała się dla nas – osób biorących udział w projekcie – miejscem bardziej osobistym, za które czujemy się współodpowiedzialni.

Bardzo dziękuję za rozmowę!

Żywe Zielniki: Rodzime Łąki i Ziołowe Ogródki UG

dr inż. Anna Zadrożna, główna wnioskodawczyni projektu, adiunkt, Zakład Antropologii Nowego Świata i Studiów Etnicznych

Marzec-czerwiec 2025

Praca terenowa! Oznaczyliśmy lokalizacje „Rodzimych Łąk,” zbudowaliśmy ogródek permakulturowy i stworzyliśmy tablice informacyjne i plakaty.

Marzec-czerwiec 2025:

Wrzesień 2024-marzec 2025

Pogoda nie sprzyjała pracy terenowej. Tworzyliśmy opisy wybranych gatunków roślin na podstawie literatury botanicznej i etnobotanicznej.

Czerwiec-sierpień 2024

Podczas czterech kilkugodzinnych spotkań przeprowadziliśmy tzw. inwentaryzację przyrodniczą na terenie Kampusu UG, której celem było wytypowanie miejsc do stworzenia „Rodzimych Łąk” oraz identyfikacja żyjących tam gatunków roślin. W oparciu o konsultację z Panią Beatą Gibką wybraliśmy osiem lokalizacji na terenie Kampusu UG. W okolicy Wydziału Nauk Społecznych zidentyfikowaliśmy dwa siedliska Kocanek Piaskowych, które zostały oznakowane w ramach projektu.

Czerwiec-sierpień 2024

Chcesz się włączyć w realizację jednego z projektów?