– Nasze miejsce jest tak urządzone, że stwarza wrażenie przytulności i bliskości. Dzięki temu dzieci czują się u nas swobodnie – mówi Barbara Madany z ACK „Alternator”. Wybraliśmy się do Strefy Działań Twórczych na Uniwersytecie Gdańskim.
Strefa Działań Twórczych to przestrzeń zorganizowana w pomieszczeniach na parterze Wydziału Chemii. Wcześniej była w tym miejscu rowerownia. Teraz, od wtorku 19 kwietnia 2022, rozpoczęła tutaj działalność świetlica dla dzieci. Jak mówi zaangażowana w projekt Barbara Madany, Strefa Działań Twórczych to miejsce dla wszystkich.
– Każdy jest tutaj mile widziany. Nawet najmłodsze maluchy znajdą dla siebie wszystkie udogodnienia, które pozwalają miło spędzić czas. Trochę starsze dzieci w wieku przedszkolnym mają do dyspozycji mnóstwo cudownych zabawek, książeczek, także po ukraińsku, różnego rodzaju gier, puzzli… Dla dzieci w wieku nastoletnim przygotowaliśmy propozycję zajęć różnego rodzaju: plastyczne, ruchowe, a nawet różne wycieczki po ciekawych miejscach na kampusie – mówi Barbara Madany z Akademickiego Centrum Kultury UG „Alternator”.
Pracownicy UG przy współpracy z różnymi uczelnianymi jednostkami oraz studentami stworzyli przestrzeń, w której najmłodsi mogą czuć się swobodnie i bezpiecznie. Jest tutaj miejsce na zabawę oraz kreatywność – na własne oczy widzieliśmy pierwsze arcydzieła, które wyszły spod kredek maluchów.
– Nasze miejsce jest tak urządzone, że stwarza wrażenie przytulności i bliskości. Dzięki temu dzieci czują się u nas swobodnie. Dostaliśmy taki super bujak z drabinką i to jest, po prostu, hit! Jak dzieci wchodzą, to zazwyczaj jeszcze nie zdążą zdjąć kurtki, a już siedzą na tym bujaku – dodaje Barbara Madany.
Pomysłodawcy Strefy Działań Twórczych zaznaczają, że bezpośrednim impulsem do stworzenia miejsca była sytuacja związana z wojną na Ukrainie. Po pierwszych tygodniach, kiedy z odruchu serca Polacy pomagali Ukraińcom spontanicznie, przyszedł czas pomyśleć o etapach pomocy długofalowej. I taką funkcję spełnia właśnie świetlica na Wydziale Chemii, w której rodzice mają możliwość nie tylko zostawić swoje dzieci pod profesjonalna opieką, lecz także sami mogą przyjść i spędzić tu czas ze swoimi pociechami.
Inicjatywa wpisuje się w cel 4. zrównoważonego rozwoju – Dobra jakość edukacji oraz cel 11. –Zrównoważone miasta i społeczności:
– To są działania mające na celu przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i wyrównywanie szans. To ważne, by budując inkluzywne społeczeństwo, nie zapominać o tych, którzy na przykład ze względu na język napotykają na bariery i ograniczenia i żeby próbować ich włączać – przypomina Barbara Madany.
Sposób, w jaki powstała i funkcjonuje Strefa Działań Twórczych, nawiązuje również do odpowiedzialnej konsumpcji, czyli 12. celu zrównoważonego rozwoju:
– Zamysł, projekt i sposób urządzenia tego miejsca wpisuje się w założenia zrównoważonej konsumpcji. Sporządziliśmy listę potrzebnych rzeczy i dostaliśmy je od ludzi. Większość wyposażenia Strefy Działań Twórczych jest z drugiej ręki, meble, zabawki i gry dostały u nas nowe życie.
Chcemy też efektywnie wykorzystywać zasoby, które mamy na naszym Uniwersytecie. Mam tu na myśli nie tylko infrastrukturę, lecz także zasoby ludzkie, czyli, umiejętności nauczycieli akademickich. Przed rozpoczęciem działalności Strefy Działań Twórczych rozmawiałam między innymi z wykładowcami z Instytutu Psychologii i Instytutu Pedagogiki UG. Kompetencje tych osób okazały się bardzo pomocne – mówi Barbara Madany.
Strefa Działań Twórczych powstała dzięki Akademickiemu Centrum Kultury „Alternator” oraz Centrum Aktywności Studenckiej i Doktoranckiej UG. Jego sprawna realizacja udała się natomiast dzięki pozytywnemu przyjęciu projektu przez Rektora prof. dr. hab. Piotra Stepnowskiego oraz Prorektora ds. Studentów i Jakości Kształcenia, dr. hab. Arnolda Konczyńskiego, prof. UG.
Strefa Działań Twórczych przy ul. Wita Stwosza 63 zaprasza od poniedziałku do piątku, w godzinach 10:00 –15:00. Wszystkie zajęcia w ofercie są bezpłatne. Nie obowiązują wcześniejsze zapisy.