Dziesiątki tysięcy przejechanych kilometrów, tysiące zgłoszonych przejazdów, miliony spalonych kalorii. Kampania „Rowerem na uczelnię” trwała na Uniwersytecie Gdańskim od maja do września 2022 roku. Przyszedł czas na podsumowanie akcji. 9 listopada na Wydziale Nauk Społecznych UG odbyła się uroczystość, podczas której uczestnikom, którzy zrealizowali najwięcej przejazdów, zostały wręczone nagrody.

Fot. Alan Stocki

Pierwsza edycja kampanii „Rowerem na uczelnię” skierowana była do pracowników Uniwersytetu Gdańskiego oraz Politechniki Gdańskiej. Uczelnie zorganizowały całe przedsięwzięcie w ramach współpracy Związku Uczelni Fahrenheita. Pracownicy UG od 4 maja do 30 września mogli zgłaszać swoje przejazdy rowerem lub hulajnogą za pomocą specjalnego formularza. Za przekroczenie kolejnych progów liczby przejazdów były przyznawane atrakcyjne upominki. Dla osób, które zrealizowały najwięcej przejazdów przewidziane były nagrody w postaci kart podarunkowych.

9 listopada na Wydziale Nauk Społecznych UG odbył się finał kampanii. Wydarzenie otworzyła dr hab. Sylwia Mrozowska, prof. UG, Prorektor ds. Współpracy i Rozwoju UG. Kilka słów do uczestników skierowali również: mgr Katarzyna Zygmunt, Zastępca Dyrektora Związku Uczelni w Gdańsku im. Daniela Fahrenheita oraz dr Krzysztof Szczepaniak, Dyrektor Centrum Zrównoważonego Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego.

Uroczystość była okazją do podsumowania całej kampanii i przedstawienia kilku ciekawych liczb. Do akcji zarejestrowało się w sumie 149 uczestników. 123 z nich aktywnie zgłaszało przejazdy. Dla większości (112 osób) domyślnym środkiem transportu był rower. Ponadto uczestnicy akcji korzystali również z roweru elektrycznego (6), hulajnogi (1) oraz hulajnogi elektrycznej (4).

Przejazdów zgłoszono w sumie 7480, co przełożyło się na 70 tysięcy kilometrów przejechanych ogółem. Zaprezentowano również wymierne efekty akcji dla środowiska i zdrowia uczestników. Bowiem, dzięki rezygnacji z samochodu na rzecz jednośladów spalone nie zostało 4 500 litrów paliwa, dzięki czemu zaoszczędzono ponad 30 tysięcy złotych. Nie wyemitowano także 8152 kg CO2 do atmosfery.

Punktem kulminacyjnym uroczystości było wręczenie nagród trzem uczestnikom, którzy zrealizowali najwięcej przejazdów:

Miejsce 1: Paweł Chwaszczyński – 196 przejazdów

Miejsce 2: Zbigniew Ruszczyk – 185 przejazdów

Miejsce 3: Rafał Głuszewski – 175 przejazdów

Zwycięzcom przyznano nagrody w postaci kart podarunkowych o wartości 500 zł, 300 zł o i 200 zł odpowiednio za pierwsze, drugie i trzecie miejsce.

Organizacja kampanii „Rowerem na uczelnię” była ogromnym przedsięwzięciem, które wymagało przygotowania systemu informatycznego oraz logistyki obsługi gotowej udźwignąć zainteresowanie kilku tysięcy pracowników obu uczelni. Do sukcesu pierwszej edycji kampanii przyczyniło się Centrum Informatyczne, Zespół Promocji oraz Centrum Zrównoważonego Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego.