Cel 1 – Koniec z ubóstwem
Lata 2023-2024
Wydział prowadzi nieodpłatne studia stacjonarne II stopnia na kierunku Chemia w języku angielskim – specjalność „Digital Chemistry” umożliwiając kształcenie osobom z krajów o wysokim wskaźniku ubóstwa. Ponadto na pozostałych kierunkach kształcą się cudzoziemcy, w tym studenci z Erasmus, którzy nie ponoszą opłat za studia. Studenci z Kół Naukowych oraz Samorządu zaangażowani są w pomoc przy wielu zbiórkach, które odbywają się również na wydziale m.in. zbiórkach dla Ukrainy, powodzian czy Szlachetna Paczka.
Cel 2 – Zero głodu
Lata 2023-2024
Od października 2024 roku na terenie wydziału działa kantyna dla studentów i pracowników, w której w przystępnych cenach można zakupić ciepłe obiady, kanapki czy zimne i ciepłe napoje. Dostępne również w opcji wegańskiej czy wegetariańskiej. Dla pracowników oferowana jest zniżka 10% na wszystko, natomiast po godzinie 15 – 50% zniżka na ciepłe posiłki co niweluje problem zmarnowanego jedzenia.
Na kierunku chemia jedną ze specjalności jest chemia żywności: w ramach wykładów oraz ćwiczeń laboratoryjnych studenci zapoznają się z tematyką bezpiecznej żywności.
Cel 3 – Dobre zdrowie i jakość życia
Lata 2023-2024
Pracownicy wydziału współpracują ze szkołami, samorządem lokalnym oraz organizacjami pozarządowymi na rzecz poprawy zdrowia i dobrego samopoczucia. Wśród podejmowanych działań można wymienić między innymi: zajęcia z uczniami szkół na temat zdrowego stylu życia i ochrony zdrowia, organizację turniejów sportowych, szkolenie sędziów sportowych i przeprowadzanie konkurencji sportowych.
Ponadto studenci i pracownicy wydziału są zaangażowani w propagowanie zdrowego stylu życia m.in. biorąc udział w organizowanych przez Uniwersytet Gdański licznych zawodach sportowych, biegu Rektora, akcji Rowerem na Uczelnię czy podczas organizowanych w Dniu Chemiliady: biegu wokół Wydziału, gry w koszykówkę, siatkówkę, przeciąganiu liny.
Na wydziale prowadzone są prace badawcze i rozwojowe dążące m.in. do opracowania patentów np. na antybakteryjne środki do leczenia infekcji (dr Aleksandra Bielicka-Giedłoń ) przy współpracy z naukowcami z Międzyuczelnianego Wydziału Biotechnologii UG i GUMed, patentów na opracowanie leków przeciwzapalnych (prof. UG Artur Sikorski) czy opracowanie terapii przeciwnowotworowych (prof. Janusz Rak, prof. Adam Lesner).
Dr hab. Beata Grobelna, prof. UG prowadzi badania naukowe dotyczące otrzymywania nowych nośników substancji aktywnych o właściwościach przeciwdrobnoustrojowych
Do 2022 r.
Pracownicy wydziału współpracują ze szkołami, samorządem lokalnym oraz organizacjami pozarządowymi na rzecz poprawy zdrowia i dobrego samopoczucia. Wśród podejmowanych działań można wymienić między innymi: zajęcia z uczniami szkół na temat zdrowego stylu życia i ochrony zdrowia, organizację turniejów sportowych, szkolenie sędziów sportowych i przeprowadzanie konkurencji sportowych.
Cel 4 – Dobra jakość edukacji
Lata 2023-2024
Wydział Chemii angażuje się w liczne inicjatywy edukacyjne skierowane do społeczeństwa. Pracownicy, studenci oraz doktoranci wydziału realizują działania, które przyczyniają się do popularyzacji nauki i promowania edukacji chemicznej. Do kluczowych form aktywności, które realizują misję społeczną wydziału należą: warsztaty chemiczne dla szkół podstawowych i przedszkoli prowadzone przez członków kół naukowych, coroczna organizacja na wydziale Dnia Zrównoważonego Rozwoju – wydarzenia skierowanego do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, studentów, pracowników uczelni oraz społeczności lokalnej, obejmujące wykłady naukowców UG oraz liczne warsztaty przeprowadzone przez koła naukowe UG. Wydarzenia takie jak Dni Otwarte czy Pomorska Noc Naukowców, podczas których prowadzone są eksperymenty na żywo, przyciągające zarówno młodzież, jak i dorosłych zainteresowanych nauką. Ponadto pracownicy wydziału prowadzą projekty popularyzujące naukę, podnoszące świadomość ekologiczną uczestników wydarzeń z woj. pomorskiego takie jak „Zerujemy emisję – transfer wiedzy (z) Uniwersytetu Gdańskiego” czy „Pomorska Akademia Młodego Odkrywcy”. Pracownicy wydziału wraz z studentami zaangażowani są również w warsztaty i pokazy edukacyjne z cyklu „Zrównoważona Energia”, Pikniki Fahrenheita oraz pikniki naukowe organizowane przez Fundację Rozwoju UG „Klimat dla Nauki”. Dużym zainteresowaniem cieszą się znane i cenione od lat pokazy doświadczeń chemicznych prowadzone przez dr Tomasza Plucińskiego czy wykłady popularnonaukowe odbywające się wraz z warsztatami dla młodzieży szkolnej zainteresowanej nauką i chcącej poszerzyć swoje wiadomości.
Kadra nauczycielska WCh wspiera uzdolnionych uczniów klas VII-VIII szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych z woj. pomorskiego przez realizację projektu Zdolni z Pomorza 2.0 – Uniwersytet Gdański, którego celem jest wsparcie uczniów w rozwoju ich uzdolnień poprzez realizację przez UG kompleksowych działań mających na celu zwiększenie jakości i efektywności systemu edukacji w zakresie wspierania uczniów uzdolnionych.
Na wydziale zatrudnieni są wysoko wykwalifikowanych wykładowcy (wśród nich 10 tutorów), z których wielu to eksperci o uznanej renomie zarówno w Polsce, jak i za granicą. Zapewnienie wysokiej jakości edukacji przez pracowników wydziału możliwe jest dzięki ciągłemu podnoszeniu przez nich swoich kompetencji dydaktycznych uczestnicząc w licznych kursach, szkoleniach, konferencjach czy międzynarodowych projektach badawczych.
Do 2022 r.
Studenci wydziału Chemii w ramach działalności w kołach naukowych przygotowali warsztaty chemiczne dla szkół podstawowych i przedszkoli między innymi z Gdańska, Gdyni i Kwidzyna.
Science Clubs
Jednostka organizuje wydarzenia, które są otwarte dla otoczenia społecznego. W ramach projektu „Science Clubs w UG – znane i nieznane oblicza nauki” zorganizowano między innymi: kawiarnie naukowe, konkurs „I ty możesz zostać wykładowcą”, Debaty oksfordzkie, dwie edycje Dnia zrównoważonego rozwoju, dwie edycje gry miejskiej oraz laboratoria i wykłady dla szkół średnich. W 2022 roku w tego typu wydarzeniach na Wydziale Chemii wzięły udział dwa tysiące osób.
Popularyzacja nauki
Pracownicy wydziału realizują działania edukacyjne także poza kampusem. Zorganizowali między innymi pokazy na Pikniku uczelni Fahrenheita, na piknikach organizowanych przez szkoły średnie, podstawowe i przedszkola. Koło Naukowe Ochrony Środowiska WCH wzięło udział w Pomorskim Sympozjum Chemicznym online. Członek KNOŚ wystąpił także z prelekcją na temat zanieczyszczeń, jakie znajdują się we wdychanym przez nas powietrzu. Doktoranci Wydziału Chemii odnoszą sukcesy na polu popularyzacji nauki. Mgr Patrycja Laszuk została laureatką zespołowej nagrody ogólnopolskiego konkursu studencko-doktoranckiego z elementami szkolenia „Popularyzacja nie boli” za projekt „Hex Integration”, natomiast laureatem indywidualnej nagrody Doktorancki Eksperymentator Roku został mgr Mateusz Baluk.
Cel 5 – Równość płci
Lata 2023-2024
Wszystkie naruszenia dotyczące dyskryminacji pracownicy mogą zgłosić do Dziekan Wydziału Chemii, a studenci – do Prodziekan ds. Studenckich i Kształcenia, jak również do Pełnomocnika ds. Studentów i Doktorantów Z Niepełnosprawnością. Studentki będące w ciąży, studenci z niepełnosprawnością, będący rodzicami, samodzielnie wychowujący dziecko, studiujący na dwóch lub więcej kierunkach studiów, studiujący wybrane zajęcia na innych kierunkach studiów oraz znajdujący się w innych szczególnie trudnych sytuacjach, zgodnie z Regulaminem Studiów UG, mają możliwość studiowania według indywidualnej organizacji studiów (IOS).
Wydział wspiera kobiety w rozwoju zawodowym ułatwiając godzenie życia prywatnego z zawodowym, np. przez dostosowanie godzin pracy. Naukowczynie z Wydziału Chemii (dr hab. Agnieszka Gajewicz-Skrętna, dr Magdalena Zdrowowicz-Żamojć, dr Alicja Mikołajczyk) są laureatkami prestiżowej nagrody L’Oréal UNESCO Dla Kobiet i Nauki przyznawanej kobietom wnoszącym ogromny wkład w rozwój nauki. Dzięki otrzymanemu stypendium wytrwale rozwijają się, uzyskując kolejne stopnie i tytuły naukowe, jak również mogą pochwalić się kierowaniem ważnymi naukowo programami krajowymi i międzynarodowymi. Dr hab. Agnieszka Gajewicz-Skrętna jako jedna z trzech stypendystek Programu L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki znalazła się w gronie 12 współczesnych wybitnych gdańskich uczonych, których sylwetki prezentowane były na wystawie UCZONE, zorganizowanej przez Centrum Nauki Hevelianum.
Do 2022 r.
Wszystkie naruszenia dotyczące dyskryminacji pracownicy mogą zgłosić do Dziekan Wydziału Chemii, a studenci – do prodziekan ds. Studenckich i Kształcenia, jak również do Pełnomocnika ds. Studentów i Doktorantów Niepełnosprawnych.
Cel 6 – Czysta woda i warunki sanitarne
Lata 2023-2024
Administracja budynku mierzy zużycie wody pobieranej z sieci wodociągowej oraz stara się je zminimalizować poprzez zamontowane baterie z wyłącznikiem czasowym we wszystkich ogólnodostępnych toaletach.
Wydział zapewnia darmową wodę pitną dla studentów, pracowników i odwiedzjących. Dwa dystrybutory znajdują się na korytarzu oraz w kantynie studenckiej.
Pracownicy naukowi wydziału współpracują na rzecz bezpieczeństwa wodnego zarówno na poziomie lokalnym, regionalnym, narodowym jak i globalnym.
Doktoranci Katedry Technologii Środowiska WCh zajęli 2 miejsce w ogólnopolskim konkursie EkoMaster,
z projektem pt. „MOF-ujemy deszczówkę: z deszczu pod rynnę, a potem… do ogrodu!” dotyczącego potencjalnego zastosowania zbiorników retencyjnych na deszczówkę z oczyszczającym filtrem składającym się z węgla aktywnego, szkieletów metalo-organicznych lub pochodnych MOFs. Projekt koncentruje się na zrównoważonym zarządzaniu wodą deszczową poprzez redukcję zużycia wody kanalizacyjnej, tworzenie zbiorników retencyjnych oraz zwiększenie świadomości społeczności akademickiej. Ostatecznym celem jest rozszerzenie tego rozwiązania na całą uczelnię, aby stało się wzorcem dla innych instytucji edukacyjnych w kraju, przyczyniając się do zmniejszenia zużycia wody, ochrony środowiska i promocji edukacji ekologicznej wśród społeczności akademickiej.
Prof. dr hab. Tomasz Puzyn w ramach realizacji projektu NCN Opus “Modelowanie kluczowych właściwości strukturalnych nanocząstek warunkujących ich uwalnianie do środowiska oraz transport (FateNANO)” we współpracy ze szwajcarską EMPA- Materials Science & Technology, bada właściwości nanocząstek warunkujące ich transport i deponowanie w środowisku wodnym oraz ektotoksyczne działanie nanocząstek w ekosystemach wodnych.
Zespół prof. dr hab. inż. Adriany Zaleskiej-Medynskiej w ramach projektu „Innovative Integrated Tools and Technologies to Protect and Treat Drinking Water from Disinfection Byproducts (DBPs)” (Horyznont) zajmuje się problem uzdatniania i dezynfekcji wody, aby czysta mogła dotrzeć do obywateli. W związku z tym opracuje odpowiednie techniki analityczne do monitorowania produktów ubocznych dezynfekcji wody (DBP)
i modelowania ich rozprzestrzeniania się w systemach wody pitnej oraz ocenę wpływu rozprzestrzeniania się na środowisko. Ponadto zaproponuje metodę uzdatniania wody w celu usunięcia DBP lub zapobiegania ich powstawaniu podczas dezynfekcji wody.
Do 2022 r.
Administracja budynku mierzy zużycie wody pobieranej z sieci wodociągowej oraz stara się je minimalizować. Baterie z wyłącznikiem czasowym znajdują się we wszystkich ogólnodostępnych toaletach.
Wydział zapewnia darmową wodę pitną dla studentów, pracowników i odwiedzjących. Dwa dystrybutory znajdują się na korytarzu oraz w kantynie studenckiej.
Wydział Chemii stara się także propagować wiedzę dotyczącą dobrego zarządzania wodą wśród społeczności lokalnej. W ramach projektu „Science Clubs w UG – znane i nieznane oblicza nauki” we współpracy z Wydziałem Ekonomicznym w 2021 roku zorganizowany został Dzień Zrównoważonego Rozwoju, którego tematem przewodnim była woda i jej znaczenie dla życia na Planecie: „Kropla H2O = życie na Planecie?”. Podczas wydarzenia przeprowadzono wykłady oraz warsztaty dla młodzieży szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych.
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa wodnego
Pracownicy naukowi wydziału współpracują na rzecz bezpieczeństwa wodnego zarówno na poziomie lokalnym, regionalnym, narodowym i globalnym. Prof. dr hab. Tomasz Puzyn w ramach realizacji projektu NCN Opus „Modelowanie kluczowych właściwości strukturalnych nanocząstek warunkujących ich uwalnianie do środowiska oraz transport (FateNANO)” we współpracy ze szwajcarską EMPA- Materials Science & Technology, bada właściwości nanocząstek warunkujące ich transport i deponowanie w środowisku wodnym oraz ektotoksyczne działanie nanocząstek w ekosystemach wodnych.
Prof. dr hab. Ewa Siedlecka została zgłoszona jako ekspert do HELCOM Baltic Marine Environment Protection Commission – międzyrządowej organizacji łączącej politykę i naukę w sprawach związanych ze środowiskiem Morza Bałtyckiego.
Zespół prof. dr hab. inż. Adriany Zaleskiej-Medynskiej w ramach projektu „Innovative Integrated Tools and Technologies to Protect and Treat Drinking Water from Disinfection Byproducts (DBPs)” (Horyznont) opracuje odpowiednie techniki analityczne do monitorowania produktów ubocznych dezynfekcji wody (DBP) i modelowania ich rozprzestrzeniania się w systemach wody pitnej oraz ocenę wpływu rozprzestrzeniania się na środowisko.
Cel 7 – Czysta i dostępna energia
Lata 2023-2024
W celu oszczędności energii elektrycznej na wydziale całkowicie wyłącza się oświetlenie w budynku na noc i weekendy. Wśród planowanych działań jest między innymi zablokowanie możliwości włączenia światła w toaletach ogólnodostępnych po godzinie 22:00; umieszczenie komunikatów przypominających o wyłączaniu światła. W budynku zostały wyregulowane kurtyny powietrzne przy drzwiach wejściowych, a na dziedzińcu przed wydziałem wyłączono co trzecią lampę.
Podczas Dnia Zrównoważonego Rozwoju pod hasłem: Stop Emisjom! Dbaj o Klimat! wydział prowadził działania edukacyjne dla młodzieży szkół podstawowych i ponadpodstawowych organizując mini – wykłady: „Jak włożyć słońce do gniazdka elektrycznego?”, „Jak zielona energia zmienia świat transportu?” oraz „Co wspólnie możemy zrobić z tymi emisjami?” oraz warsztaty przygotowane przez studentów i pracowników Uniwersytetu Gdańskiego, podczas których uczestnicy poznali modelowe miasto przyjazne, zmierzyli się z pytaniami z zakresu redukcji emisji czy wzięli udział w grze terenowej na kampusie „Eksperci zmniejszania emisji”.
Pracownicy Wydziału biorą corocznie udział w Edukacyjnych Targach Kariery EDU OFFSHORE WIND, wydarzeniu, które jako jedyne w kraju, przybliża rozwojowy rynek pracy w zielonej energetyce w Polsce. Na stoisku WCh uczniowie zapoznawali się z możliwościami rozwoju kariery zawodowej w kierunku energetyki wiatrowej. Stoisko było otwarte także dla przedstawicieli podmiotów sektora offshore, z którymi nasza uczelnia prowadzi już wspólne projekty, jak i z tymi, którzy chcieliby nawiązać współpracę z Uniwersytetem Gdańskim.
Grupa studentów i doktorantów z WCh zdobyła Nagrodę Główną i Nagrodę dodatkową za najlepsze wystąpienie w konkursie „Energia Przyszłości” organizowanym przez Uczelnie Fahreheita. Zadaniem grupy było stworzenie prototypu reaktora fotoelektrokatalitycznego zintegrowanego z odnawialnymi źródłami energii. Projekt ten, rozwijany od czerwca do października 2024 roku, wpisuje się w globalny trend poszukiwania odnawialnych
i ekologicznych źródeł energii, a jego wdrożenie mogłoby znacząco przyczynić się do zmniejszenia emisji CO₂
i zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na czystą energię.
Do 2022 r.
W celu oszczędności energii elektrycznej na wydziale całkowicie wyłączano oświetlenie w budynku na noc i weekendy. Wśród planowanych działań jest między innymi zablokowanie możliwości włączenia światła w toaletach ogólnodostępnych po godzinie 22:00; umieszczenie komunikatów przypominających o wyłączaniu światła, montaż czujników ruchu toaletach ogólnodostępnych. W budynku zostały wyregulowane kurtyny powietrzne przy drzwiach wejściowych, a na dziedzińcu przed wydziałem wyłączono co trzecią lampę.
Cel 8 – Wzrost gospodarczy i godna praca
Lata 2023-2024
Wydział wspiera działania koordynowane na poziomie Uczelni związane między innymi z wdrażaniem polityki przeciwdziałającej dyskryminacji w miejscu pracy, polityki płacowej z zobowiązaniem do mierzenia eliminacji różnic płac ze względu na płeć.
Bazując na doświadczeniach partnerskich uczelni zagranicznych studentom oferowana jest możliwość poszerzania kompetencji i umiejętności, m.in. przez zajęcia tutoringowe, które dobrze służą budowaniu potencjału absolwenta i zwiększają jego szanse na rynku pracy. Kierując się dobrym wzorem (zainspirowanym przez Uniwersytet w Turku), wydział zapewnia również studentom formę wsparcia w ramach coachingu
i doradztwa zawodowego. Przez ciągłe doskonalenie procesu dydaktycznego, rozwój programu staży i praktyk studenckich oraz inicjowanie realizacji prac dyplomowych inspirowanych potrzebami przedsiębiorców
i przyszłych pracodawców dyplomantów absolwenci są dobrze przygotowani do podjęcia pracy w różnych sektorach przemysłu chemicznego i na rynku międzynarodowym.
Cel 9 – Innowacyjność, przemysł, infrastruktura
Lata 2023-2024
QSAR Lab spółka z sektora B+R, założona przez chemików z Uniwersytetu Gdańskiego od początku swej działalności skutecznie przenosi chemię z tradycyjnych laboratoriów do przestrzeni wirtualnej. Proces ten odbywa się przy zastosowaniu metod in silico, analizy danych, uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji, które polegają na powiązaniu właściwości fizykochemicznych substancji z jej aktywnością biologiczną. Metody komputerowe pozwalają na szybkie przewidywanie określonych właściwości fizykochemicznych i toksyczności substancji, jednocześnie eliminując pracochłonne i kosztowne badania eksperymentalne, jak również czynniki natury etycznej związane z użyciem zwierząt laboratoryjnych. Firma QSAR Lab jest pionierem w zakresie komputerowego modelowania aktywności biologicznej/toksyczności/właściwości fizykochemicznych nanomateriałów.
QSAR Lab spin-off UG znalazł się jako jeden wśród 9 nominowanych projektów do nagrody Lush Prize 2024 w kategorii “Science” . Nagroda przyznawana jest naukowcom lub działaczom z całego świata za wybitne inicjatywy prowadzone na rzecz zakończenia wykorzystywania zwierząt w testowaniu bezpieczeństwa produktów.
Do 2022 r.
QSAR Lab sp. z o. o., czyli spółka spin-off założona przez chemików z Uniwersytetu Gdańskiego, została wyróżniona w dwóch kategoriach konkursu Pomorskiego Gryfa Gospodarczego 2021: Lider Zielonej Transformacji oraz Lider Innowacji w podkategorii mikro i małe przedsiębiorstwa. Eksperci QSAR Lab, przy użyciu metod chemoinformatyki, uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji, pomagają swoim klientom przewidywać toksyczność i właściwości fizykochemiczne nowoprojektowanych związków chemicznych, dostarczając w ten sposób informacji niezbędnych do oceny ich bezpieczeństwa wymaganej przed wprowadzeniem produktu na rynek.
Cel 10 – Mniej nierówności
Lata 2023-2024
Potrzeby studentów z niepełnosprawnościami są stale monitorowane przez władze Wydziału, a nauczyciele akademiccy uczestniczą w szkoleniach z zakresu pracy ze studentami znajdującymi się w różnych, trudnych sytuacjach życiowych. Metody kształcenia stosowane przez nauczycieli akademickich Wydziału Chemii umożliwiają rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb studentów, w tym studentów z niepełnosprawnościami oraz indywidualizację toku studiów. W celu zapewnienia indywidualnego podejścia do każdego studenta z niepełnosprawnością dziekan Wydziału Chemii powołał pełnomocnika ds. studentów i doktorantów niepełnosprawnych, który udziela wsparcia i pomocy w załatwianiu formalności związanych ze studiowaniem, porad związanych z trybem studiów, jak również pomaga w pozyskiwaniu stypendiów. Dostosowanie procesu uczenia się do indywidualnych potrzeb studentów z niepełnosprawnościami znajduje też wyraz w przystosowaniu architektury wnętrza budynku do potrzeb tych osób. Budynek wyposażony jest w windy, brak progów przy drzwiach wejściowych oraz we wszystkich drzwiach wewnątrz gmachów, automatyczne drzwi wejściowe, ławki i stoliki w holach głównych oraz łącznikach, toalety na każdym piętrze
i w każdym skrzydle przystosowane są dla osób z niepełnosprawnościami, laboratoria studenckie wyposażone są w stoły z wysuwanymi blatami na optymalnej wysokości dla osób na wózkach inwalidzkich, w salach wykładowych są miejsca na wózki inwalidzkie oraz wyposażone są w specjalistyczny sprzęt dla osób z dysfunkcją słuchu. Szerokie drzwi i korytarze umożliwiają bezproblemowe poruszanie się po budynku osobom na wózkach, o kulach lub z balkonikiem. Aby umożliwić ewakuację osobom na wózkach inwalidzkich, zostały zakupione specjalne krzesła ewakuacyjne. Przy budynkach zlokalizowano parkingi z wydzielonymi stanowiskami dla osób z niepełnosprawnością. Wydział posiada również tablety z aplikacją do tłumaczeń języka migowego.
W celu podniesienia kompetencji w zakresie pracy z osobami z niepełnosprawnościami pracownicy wydziału uczestniczyli w szkoleniach dla kadry dydaktycznej i administracyjnej prowadzonych przy wsparciu Akademickiego Centrum Wsparcia Psychologicznego UG, których tematyka obejmowała dyskusję na temat komunikowania się w sytuacjach trudnych (w tym w kryzysie psychicznym), wspierania i pracowania z osobami, z zaburzeniami psychicznymi i zaburzeniami osobowości a także z osobami neurorożnorodnymi (w tym ze spektrum autyzmu i ADHD).
Do 2022 r.
Wydział zapewnia szereg ułatwień dostępu dla osób z niepełnosprawnościami. W budynku znajdują się windy, w salach wykładowych są miejsca na wózki inwalidzkie. W każdym skrzydle rozlokowane są toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Pełnomocnik ds. Studentów i Doktorantów Niepełnosprawnych, udziela wsparcia i pomocy w załatwianiu różnych formalności związanych ze studiowaniem na Wydziale Chemii, porad związanych z trybem studiów, jak również pomaga w pozyskiwaniu stypendiów dla osób z niepełnosprawnością.
Cel 11 – Zrównoważone miasta i społeczności
Lata 2023-2024
Wydział przyczynia się do rozwoju i wspiera lokalną sztukę. Jednostka udostępnia sale na regularne próby zespołu jazzowego “Koneserzy”. Plac przed Wydziałem Chemii wykorzystywany jest jako miejsce wydarzeń kulturalnych. Podczas corocznej Wydziałowej Inauguracji Roku Akademickiego odbywa się koncert Akademickiego Chóru Uniwersytetu Gdańskiego, który prezentuje nie tylko repertuar klasyczny ale również jazz czy pop.
Wydział bezpłatnie udostępnia sale na wydarzenia, warsztaty czy wykłady organizowane przez Uniwersytet Trzeciego Wieku. Oferta edukacyjna obejmuje m.in. historię sztuki z elementami turystyki kulturowej, religie świata, historię Gdańska czy warsztaty z psychologii pozytywnej.
Wydział przez edukację ekologiczną na tematy związane z ekologią, recyklingiem, oszczędzaniem energii i wody, promowanej przy każdym organizowanym wydarzeniu dla mieszkańców, dzieci i młodzieży szkolnej, takim jak Dzień Zrównoważonego Rozwoju, Dniach Otwartych, Pomorskiej Nocy Naukowców czy podczas pikników Fahrenhaita, buduje świadomość zrównoważonego rozwoju, odpowiedzialnego korzystania z zasobów, a co za tym idzie stworzenia miast nie tylko przyjaznych środowisku, ale również sprzyjających społecznej integracji
i zdrowiu mieszkańców.
Do 2022 r.
Wydział przyczynia się do rozwoju i wspiera lokalną sztukę. Jednostka udostępnia sale na regularne próby Chóru Uniwersyteckiego oraz próby zespołu jazzowego „Koneserzy”. Plac przed Wydziałem Chemii jest też wykorzystywany jako miejsce wydarzeń kulturalnych. Zorganizowany został tutaj między innymi koncert sekcji dętej Orkiestry UG.
Cel 12 – Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja
Lata 2023-2024
Wydział promuje zrównoważoną konsumpcję i produkcję poprzez minimalizowanie negatywnego wpływu produkcji i konsumpcji na środowisko np. przez wprowadzenie ogólnodostępnych dystrybutorów wody, redukując tym samym użycie plastiku, który prowadzi do degradacji środowiska. Na wydziale znajdują się specjalne pojemniki na zużyte baterie jak również utylizuje się tonery. Ze względu na specyfikę eksperymentalną wydziału zwraca się szczególną uwagę na politykę utylizacji odpadów zgodną z przygotowaną procedurą postępowania z odpadami chemicznym, ich oznaczaniem i magazynowaniem.
Pracownicy wydziału są zaangażowani w promowanie i podnoszenie świadomości społecznej na temat zrównoważonej konsumpcji i produkcji przez organizowane tematycznie wydarzenia, podczas których prowadzone są wykłady zachęcające konsumentów do bardziej odpowiedzialnych decyzji zakupowych, np. wybierania produktów lokalnych, sezonowych i przyjaznych środowisku, na tematy recyklingu, technologii energooszczędnych i surowców odnawialnych, czy liczne warsztaty takie jak: Modowe Zero Waste czy ekologiczne miasteczko – makieta edukacyjna.
Prowadzone są również działania edukacyjne takie jak wizyta w Eko Dolinie w Łężycach studentów realizujących przedmiot „Gospodarka odpadowa w przedsiębiorstwach”, podczas której studenci zapoznali się z szeroko pojętą gospodarką odpadami, metodami odzyskiwania surowców i przekazywania ich do dalszego odzysku lub recyklingu, a także ze sposobami ograniczania emisji gazów cieplarnianych dzięki systemowi odgazowania kwater składowych.
Pracownicy wydziału realizują projekty wpisujące się w trendy zielonej chemii np. dr inż. Patrycja Jutrzenka Trzebiatowska „Struktury metaloorganiczne (MOF) jako potencjalne katalizatory chemicznego recyklingu polimerów”, której badania skupiają się na recyklingu chemicznym wybranych tworzyw sztucznych w obecności nowych katalizatorów – struktur metaloorganicznych MOF (ang. metal organic frameworks). Recykling chemiczny pozwala na zagospodarowanie odpadów oraz odzysk cennych substratów, które mogą być powtórnie wykorzystane do syntezy nowych materiałów.
Do 2022 r.
Dr inż. Patrycja Jutrzenka Trzebiatowska z Katedry Technologii Środowiska Wydziału Chemii dostała finansowanie w ramach konkursu NCN, Sonatina 5 na realizację projektu „Struktury metaloorganiczne (MOF) jako potencjalne katalizatory chemicznego recyklingu polimerów”. Badania będą skupiały się na recyklingu chemicznym wybranych tworzyw sztucznych w obecności nowych katalizatorów – struktur metaloorganicznych MOF (ang. metal organic frameworks). Tematyka projektu wpisuje się w trendy zielonej chemii, ponieważ recykling chemiczny pozwala na zagospodarowanie odpadów oraz odzysk cennych substratów, które mogą być powtórnie wykorzystane do syntezy nowych materiałów.
Cel 13 – Działania w dziedzinie klimatu
Lata 2023-2024
Podczas trzeciej edycji Gdańskiego Forum Zmian Klimatu do dyskusji zaproszeni zostali zarówno eksperci, jak
i mieszkańcy Gdańska. Jednym z ekspertów była prof. dr hab. Jolanta Kumirska, która moderowała dyskusję na temat: „Jakość powietrza”. Wskazano propozycję konkretnych działań takich jak odejście od paliw kopalnych, wprowadzanie zieleni funkcyjnej w mieście, edukacja , czyli podnoszenie świadomości klimatycznej wśród społeczności.
Pracownicy wydziału prowadzą szereg kampanii edukacyjnych skierowanych do społeczności dotyczących przeciwdziałania skutkom zmian klimatu. Projekt „Zerujemy Emisje – transfer wiedzy (z) Uniwersytetu Gdańskiego” podnosi świadomość ekologiczną uczestników wydarzeń: uczniów, studentów, nauczycieli
z Województwa Pomorskiego, pracowników Uniwersytetu Gdańskiego oraz innych chętnych uczestników na temat negatywnych skutków emisji, promowania potrzeby ograniczania emisji w środowisku oraz pokazania kierunków działań prowadzących do zerowej emisji.
Do 2022 r.
Studenci Wydziału Chemii realizują projekty skierowane do społeczności lokalnej dotyczące zagrożeń związanych ze zmianą klimatu, łagodzeniem i ograniczaniem jej skutków, między innymi dotyczące wpływu zanieczyszczeń wód na wzrost i rozwój roślin czy przetwarzania odpadów do cennych surowców z wykorzystaniem procesów biologicznych.
Współpraca organizacjami pozarządowymi w zakresie adaptacji do zmian klimatu
Prof. dr hab. Piotr Stepnowski jest prezesem Agencji Regionalnego Monitoringu Atmosfery Gdańsk-Gdynia-Sopot. Dr hab. Jolanta Kumirska, prof. UG wspiera merytorycznie Fundację Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego. Prof. dr hab. Ewa Siedlecka jest wiceprezesem Polskiego Klubu Ekologicznego Okręg Pomorski. Naukowcy z Wydziału Chemii na czele z prof. dr. hab. Piotrem Skowronem z Katedry Biotechnologii Molekularnej oraz prof. dr hab. inż. Adrianą Zaleską-Medynską z Katedry Technologii Środowiska są zaangażowani w projekt „Opracowanie nowatorskiej technologii usuwania z powietrza koronawirusów, w tym SARS-CoV-2 z zastosowaniem warstw fotokatalitycznych zaimplementowanych w urządzeniu do oczyszczania powietrza”.
Cel 14 – Życie pod wodą
Lata 2023-2024
Dr inż. Patrycja Jutrzenka-Trzebiatowska wspólnie z badaczami z Danii, Szwecji, Niemiec i Polski prowadzi badania dotyczące tworzyw sztucznych trafiających do oceanów w ramach programu Interreg Południowy Bałtyk. The Circular Ocean-bound Plastic (COP) to projekt, który ma na celu rozwiązanie problemu zanieczyszczenia tworzywami sztucznymi w południowym Morzu Bałtyckim. W ramach projektu prowadzone są działania w kilku nadmorskich miastach regionu południowego Morza Bałtyckiego, których celem jest przetestowanie technologii zbierania odpadów i zbadanie właściwości recyklingu oraz możliwości przetwarzania zebranych odpadów z tworzyw sztucznych pochodzących z oceanów. Istotnym aspektem projektu jest zaangażowanie niebieskich i zielonych małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), władz lokalnych oraz instytucji badawczych w całym regionie w działania projektu. Prowadzone są również działania edukacyjne, np. podczas 3 Pikniku Nauk Fahrenheita, w trakcie warsztatów omówiono skąd pochodzi plastik w oceanach oraz jakie działania można podjąć, aby poprawić gospodarkę odpadami.
I Polskie Sympozjum „Leki-kontra-Środowisko” (LEKOŚ’2024), które miało miejsce na WCh zintegrowało środowiska polskich naukowców, prowadzących badania w zakresie obecności leków w środowisku, które to zaliczane są do tzw. nowo pojawiających się zanieczyszczeń środowiska. Podczas spotkania przedstawicieli sektora gospodarczego (szczególnie z sektora gospodarki wodno-ściekowej) z naukowcami wymieniono doświadczenia, opinie oraz dyskutowano nad problemem zanieczyszczenia środowiska lekami i podjęciu wspólnych działań w tym obszarze w zintegrowany i przemyślany sposób. Spotkanie nie tylko rozszerzyło współpracę naukową pomiędzy różnorodnymi ośrodkami a przedstawicielami sektora gospodarczego, ale wyszło naprzeciw aktualnym wytycznym tzw. dyrektywy ściekowej, co daje możliwość wypracowania wspólnego podejścia w skali całego kraju. W ramach wydarzenia zaplanowano: wykłady np. „Metody silnego utleniania ścieków obciążonych farmaceutykami w kontekście toksyczności dla środowiska wodnego”, „Zastosowanie procesów zaawansowanego utleniania do usuwania mikrozanieczyszczeń ze środowiska wodnego”, „Oczyszczalnie ścieków źródłem uwalniania farmaceutyków do środowiska”, sesję posterową oraz trzy panele dyskusyjne z zakresu obszarów tematycznych: analityki i monitoringu leków w próbkach środowiskowych, technologii ich usuwania oraz oceny zagrożeń w środowisku.
Do 2022 r.
Dr hab. Dagmara Strumińska-Parulska, prof. UG w latach 2020-2024 – w zespole Ekspertów ds. Ochrony Środowiska Morskiego, Sekcja Chemii Morza Komitetu Badań Morza PAN
Cel 15 – Życie na lądzie
Lata 2023-2024
Na Wydziale Chemii Uniwersytetu Gdańskiego funkcjonują jednostki, których działalność obejmuje szerokie działania mające na celu ochronę, przywracanie i promowanie zdrowia ekosystemów lądowych.
Naukowcy z Katedry Analizy Środowiska prowadzą badania nad zanieczyszczeniami środowiskowymi, w tym gleby i wody, co przyczynia się do monitorowania oraz redukcji degradacji środowiska lądowego. Analizując obecność i wpływ substancji toksycznych oraz opracowując metody ich usuwania, wspierają tym samym ochronę ekosystemów i ich bioróżnorodność.
Pracownicy Katedry Technologii Środowiska skupiają się na ocenie ryzyka ekologicznego oraz toksyczności substancji chemicznych dla organizmów lądowych. Działania te są kluczowe dla ochrony gatunków oraz utrzymania zdrowia ekosystemów lądowych.
W Katedrze Biotechnologii Molekularnej prowadzone są badania związane z bioremediacją, czyli oczyszczaniem środowiska z użyciem mikroorganizmów. Technologie te mogą być stosowane do regeneracji zdegradowanych obszarów lądowych oraz przywracania jakości gleby poprzez eliminację zanieczyszczeń biologicznych i chemicznych.
Cel 16 – Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje
Lata 2023-2024
Pracownicy wydziału współpracują z władzami lokalnymi, regionalnymi i krajowymi zapewniając eksperckie wsparcie w zakresie opiniowania i rekomendowania polityk, strategii i aktów prawnych. Dr hab. Dagmara Strumińska-Parulska, prof. UG była jednym z ekspertów opiniujących „Raport Odziaływania na Środowisko przygotowanego w ramach przygotowań do budowy elektrowni jądrowej” na prośbę Pomorskiego Biura Planowania Regionalnego. Prof. dr hab. Tomasz Puzyn jest ekspertem w Komisji Europejskiej w ramach “Advanced materials 2030 Initiative” w kontekście zrównoważonych i bezpiecznych materiałów oraz członkiem konsorcjum w ramach projektu „The European Partnership for the Assesment of Risk from Chemicals”
o strategicznym znaczeniu dla ochrony zdrowia przed wpływem substancji chemicznych.
Dr hab. Dagmara Strumińska-Parulska wzięła udział jako ekspert w konferencji „Atom, klimat, bezpieczeństwo energetyczne”, zorganizowanej w Senacie 18 października 2024 r. przez przewodniczącego Komisji Klimatu i Środowiska senatora Stanisława Gawłowskiego. Spotkanie dotyczyło przyszłości energetyki w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem roli energetyki jądrowej. Eksperci dyskutowali o konieczności transformacji energetycznej oraz o tym, jak atom może się przyczynić do zapewnienia Polsce stabilnych i czystych źródeł energii.
Do 2022 r.
Pracownicy wydziału współpracują z władzami lokalnymi, regionalnymi i krajowymi zapewniając eksperckie wsparcie w zakresie opiniowania i rekomendowania polityk, strategii i aktów prawnych. Dr hab. Dagmara Strumińska-Parulska, prof. UG była jednym z ekspertów opiniujących „Raport Odziaływania na Środowisko przygotowanego w ramach przygotowań do budowy elektrowni jądrowej” na prośbę Pomorskiego Biura Planowania Regionalnego. Prof. dr hab. Tomasz Puzyn jest ekspertem w Komisji Europejskiej w ramach „Advanced materials 2030 Initiative” w kontekście zrównoważonych i bezpiecznych materiałów oraz członkiem konsorcjum w ramach projektu „The European Partnership for the Assesment of Risk from Chemicals” o strategicznym znaczeniu dla ochrony zdrowia przed wpływem substancji chemicznych.
Cel 17 – Partnerstwa na rzecz celów
Lata 2023-2024
Wydział jest zaangażowany w działania wspierające zrównoważony rozwój. Cel ten osiąga przez rozwijanie partnerstw badawczo-rozwojowych (liczne projekty prowadzone wspólnie z zintegrowanym środowiskiem polskich naukowców, przedstawicielami sektora gospodarczego, przemysłowego), które odpowiadają na problemy klimatyczne, społeczne i gospodarcze. Udział pracowników w wydarzeniach edukacyjnych popularyzujących zrównoważony rozwój to doskonały sposób na rozwijanie świadomości ekologicznej społeczeństwa i motywowanie do wdrażania odpowiedzialnych praktyk. Cel ten osiągany jest przez liczne szkolenia i warsztaty obejmujące zagadnienia takie jak gospodarka odpadami, efektywność energetyczna, zarządzanie zasobami naturalnymi czy zasady gospodarki obiegu zamkniętego, udział w konferencjach i webinariach, na których eksperci omawiają najnowsze trendy i rozwiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz organizowanych dniach zrównoważonego rozwoju, piknikach i kampaniach informacyjnych. Ponadto program kształcenia studentów obejmuje zagadnienia zrównoważonego rozwoju.
Do 2022 r.
Wydział jest zaangażowany w działania edukacyjne dotyczące zrównoważonego rozwoju, które są istotne społecznie i zaadresowane do wszystkich studentów – projekt „Science Clubs w UG – znane i nieznane oblicza nauki” i organizowane w ramach projektu: Cykl spotkań kawiarni naukowych, Dni Zrównoważonego Rozwoju, konkurs dla młodzieży „I Ty możesz zostać wykładowcą”, debaty oksfordzkie, Kongres Ekonomicznych i Ekologicznych Kół Studenckich, konferencje Chemia-Biznes-Środowisko”. Katedra Analizy Środowiska oraz Katedra Technologii Środowiska prowadzą zajęcia obejmujące zagadnienia zrównoważonego rozwoju.
Inne działania związane z realizacją celów zrównoważonego rozwoju
Lata 2023-2024
Wydział podejmuje inne, nie wymienione wyżej działania związane z realizacją celów zrównoważonego rozwoju.
„Zatoka Wiedzy”
Przykładem może być zaangażowanie społeczność akademickiej WCh w projekt „Zatoka Wiedzy”, realizowany w latach 2024-2025, który skupia się na rozwijaniu kompetencji ekologicznych społeczeństwa poprzez edukację. Celem projektu jest długofalowe działanie w dziedzinie edukacji ekologicznej, kierowanej do młodzieży szkolnej, studentów różnych uczelni wyższych oraz mieszkańców i turystów przebywających nad Zatoką Gdańską, aby podnieść ich świadomość na temat środowiska Morza Bałtyckiego, zagrożeń, ochrony oraz sposobów zrównoważonego korzystania z usług ekosystemowych. Działania wpisane w projekt to:
- „Dzień Zrównoważonego Rozwoju w UG” – promowanie idei zrównoważonego rozwoju poprzez inicjowanie projektów w ramach UG.
- „Akademia na Plaży” – cykl wykładów i debat, organizowany przez pracowników UG oraz ekspertów zewnętrznych, który ma na celu edukację osób wypoczywających na plażach Zatoki Gdańskiej w okresie letnim. Tematyka obejmuje m.in. ochronę środowiska morskiego, zdrowie ekosystemów morskich czy też energetykę nadmorską.
- „Ichtiologia Morza” – kurs ma na celu zapoznanie uczestników z biologią i ekologią ichtiofauny Bałtyku oraz metodami jej badania. Zajęcia praktyczne odbywać się będą w przybrzeżnej strefie Zatoki Gdańskiej, umożliwiając uczestnikom bezpośrednie wykorzystanie zdobytej wiedzy.
„Pomorska Akademia Młodego Odkrywcy”
Pomorska Akademia Młodego Odkrywcy” (PAMO) to projekt edukacyjny, którego celem jest popularyzacja nauki poprzez zainteresowanie młodzieży naukami ścisłymi i przyrodniczymi. Projekt skierowany jest do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Jego głównym założeniem jest stworzenie przestrzeni, w której młodzi ludzie będą mogli rozwijać swoje zainteresowania i pasje naukowe. W ramach projektu organizowane są multidyscyplinarne warsztaty i wykłady popularnonaukowe, prowadzone przez specjalistów z różnych dziedzin nauki, takich jak biologia, chemia, biotechnologia czy ekonomia. Uczestnicy mają okazję zdobyć praktyczne umiejętności podczas samodzielnego wykonywania eksperymentów naukowych, poznać najnowsze osiągnięcia naukowe naukowców z UG, a także uczestniczyć w ciekawych i interaktywnych wykładach i warsztatach. Celem projektu jest inspiracja młodzieży do zdobywania wiedzy o otaczającym świecie w sposób przystępny, niejednokrotnie zabawny, a jednocześnie fachowy i rzetelny.