Studentki i studenci z Islandii, Francji, Niemiec, Ukrainy oraz Kazachstanu przyjechali do Gdańska na szkołę letnią TOWNSHIP organizowaną przez Centrum Zrównoważonego Rozwoju razem z Instytutem Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Gdańskiego. Przez cały tydzień brali udział w intensywnych warsztatach oraz zajęciach terenowych z zakresu projektowania urbanistycznego i zrównoważonego zarządzania miastem.

Projekt „TOWNSHIP – w kierunku miast zrównoważonych estetycznych i wspólnych: intensywne międzynarodowe programy kształcenia”, którego kierownikiem jest dr Grażyna Chaberek (Wydział Nauk Społecznych UG) został dofinansowany ze środków Programu SPINAKER – Intensywne Międzynarodowe Programy Kształcenia Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej. W ramach projektu zorganizowano już szkołę zimową (Sustainable urban studies – towards inclusive urbanity and society), kurs MOOC (Tools towards sustainable urbanity) oraz szkołę letnią „Sustainable urban studies – towards better urban management”. Zarówno w szkole zimowej, jak i letniej uczestniczyło 12 studentów i doktorantów z uczelni zagranicznych.

Zajęcia zostały podzielone na dwa bloki trwające w sumie dwa tygodnie. W pierwszym tygodniu (3-7 lipca 2023) warsztaty odbywały się stacjonarnie w siedzibie Centrum Zrównoważonego Rozwoju. Następnie przez 5 dni (10-14 lipca 2023) studenci łączyli się na zajęcia online.

Szkoła letnia w ramach projektu Township, to kolejne niesamowite spotkanie ze studentami z wielu krajów – mówi dr Grażyna Chaberek. – Jest to wspaniałe doświadczenie międzynarodowe zarówno dla pracowników naszego Wydziału Nauk Społecznych jak i dla uczestników. Otrzymałam wiele pozytywnych komentarzy, a wręcz zachwytów i podziękowań ze strony uczestników, którzy mogli wziąć udział w tym projekcie. Studenci zagraniczni zapewniali, że będą ambasadorami projektu na swoich uczelniach i na pewno będą rekomendować udział w naszych kursach, jeżeli tylko będziemy organizować kolejne edycje.

Podczas zajęć stacjonarnych studenci uczestniczyli między innymi w dialogach malarskich, zajęciach terenowych, uczyli się rozpoznawać ryzyka i wyzwania związane ze miastem i środowiskiem oraz przygotowywali się do pracy nad projektem zaliczeniowym. W drugim tygodniu w czasie sesji online uczestnicy pogłębiali swoją wiedzę na temat planowania urbanistycznego, mobilności miejskiej, antropologii miast czy zarządzania miejską transformacją energetyczną. Ostatniego dnia projektu odbyły się prezentacje zaliczeniowe projektów.

Program kursu był zorganizowany w taki sposób, że łączył interaktywne wykłady i wycieczki po mieście. Dzięki temu był ciekawy i bardzo aktualny – mówi Indira, studentka z Uniwersytetu Rzymskiego Tor Vergata w Kazachstanie.

Yoursa, studentka z francuskiego Uniwersytetu Côte d’Azur dodaje, że podczas szkoły letniej spotkała się z ogromną życzliwością i profesjonalizmem zarówno ze strony prowadzących, jak i pozostałych uczestników kursu. Ogromne wrażenie wywarło na niej również miasto Gdańsk.

Gdańsk jest niesamowitym miastem. Przyroda po prostu ma tu swoje miejsce, a mieszkańcy są tego świadomi i potrafią ją chronić. Chciałabym tu mieszkać! Dowiedziałam się wielu ciekawych informacji geograficznych i historycznych o Gdańsku, Polsce i reszcie świata oraz z zakresu zarządzania miastami. Dało mi to więcej nadziei na działanie w bardziej zrównoważony sposób szczególnie w projektach, ale także moim życiu i rozwoju osobistym. Dziękuję za to niesamowite doświadczenie! – komentuje Yoursa.

Pozytywne doświadczenia potwierdza dr Grażyna Chaberek.

Studenci byli bardzo zainteresowani tematyką i zaangażowani w zajęcia. Wszyscy zadeklarowali, że to co skłoniło ich do wzięcia udziału w naszej szkole letniej to przede wszystkim jej tematyka. Dla niektórych pokrewna z kierunkiem studiów, dla innych to coś zupełnie nowego, ale bardzo interesującego. Grupa okazała się bardzo otwarta na interakcję w czasie zajęć. Studenci zadawali bardzo dużo pytań i chętnie dyskutowali. Również prowadzący deklarują zadowolenie z możliwości pracy ze studentami zagranicznymi i dzielą się swoimi pozytywnymi wrażeniami. Podnoszenie kompetencji wykładowców naszego wydziału w zakresie komunikacji i pracy ze studentem zagranicznym było jednym z głównych celów projektu – informuje kierownik projektu.

Więcej informacji na temat projektu można przeczytać tutaj:

TOWNSHIP – Centrum Zrównoważonego Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego (CZRUG)

Strona dla uczestników (EN):

TOWNSHIP Towards Sustainable Beautiful and Inclusive Cities – The Centre for Sustainable Development of the University of Gdańsk (CZRUG)

Relacja ze szkoły zimowej TOWNSHIP:

W kierunku miast zrównoważonych, estetycznych i wspólnych – relacja ze szkoły zimowej na Wydziale Nauk Społecznych – Centrum Zrównoważonego Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego (CZRUG)